tisdag 26 mars 2013

Tid att baka

När jag var föräldraledig med tjejen så förstod jag verkligen inte hur folk hann med saker med en bebis på armen. Nu vet jag. Det handlar om att man får en bebis som sover mycket och är nöjd med att sitta själv i sittern när hen är vaken . Då plötsligt hinner man med saker som att baka trots att man har två små barn hemma!

Morotskaka, schackrutor och mördegskakor med rosa glasyr bjöds fikagästerna på igår.


Mördegskakor

Ingredienser

  • 200 g Svenskt Smör från Arla , rumsvarmt
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dl strösocker
  • 12 dl vetemjöl
Vispa smör, vaniljsocker och socker med elvisp, använd visparna, tills allt det blir ljust och poröst. Tillsätt mjölet och vispa på låg hastighet tills det blivit en smulig deg. Tryck ihop degen med handen i bunken. Ta upp degen på köksbänken och baka ut den. Grädda på 175 grader i ca 10 min.

Glasyr

  • 25 g Smör 
  • 250 g Kesella/ kvarg
  • 1 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Några droppar karamellfärg

Antal: 45 st Ugnstid: 7-10 min Gradantal: 175
100 gr smör/margarin
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl strösocker
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 msk kakao

Blanda alla ingredienser förutom vaniljsockret och kakaon till en smet, det går lätt i matberedare.
Dela upp smeten i två delar: blanda i vaniljsocker i den ena delen och kakao i den andra.
Dela vaniljdelen i två delar och kakaodelen i två delar så att du har totalt fyra degbitar.
Rulla ut delarna till lika långa korvar och lägg dem sedan bredvid varandra i en tjockare korv så att de bildar ett rutigt mönster om man tittar på dem från sidan.
Forma din rutiga korv så att den blir lite extra fyrkantig, rulla in den i plastfolie och lägg den kallt i 30 minuter.
Skär längden i 45 delar (ca 0,5 cm tjocka kakor) som du lägger ut på papprad plåt.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader, 7-10 minuter.



Morotskaka

Ingredienser

  • 100 g rumsvarmt Svenskt Smör från Arla
  • 12 dl strösocker
  • 2 st morötter
  • 3 st ägg
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 tsk kanel

Kräm:

  • 25 g  Smör
  • 250 g  Kesella/ kvarg
  • 1 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
Sätt ugnen på 175°. Börja med att smälta smöret till krämen och låt det svalna. Rör ner kvarg, florsocker och vaniljsocker. Ställ krämen i kylen.
Rör smör och socker poröst. Rör i äggen, ett i taget. Skala och riv morötterna fint. Rör ner dem i smeten. Blanda mjöl, bakpulver och kanel. Rör ner det i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Stjälp upp kakan och låt den kallna. Bred krämen över kakan. Låt den stelna i kylen


Tack för att just du tittade in ♥♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

♥ Tack för att ni kommenterar!Jag tittar alltid tillbaka hos er när ni lämnat en kommentar!
♥ Ni får gärna tipsa om tävlingar.
♥ Tipsa gärna om er blogg, jag vill alltid hitta nya bloggar att följa.
♥ Lägg till mig på Bloglovin så missar ni inget.
♥ Vill ni nå mig via mail så gör ni det på johanna_bloggar@hotmail.com