söndag 10 mars 2013

Snålhistoria

En historia som jag kommer att tänka på som har med pengar samt att bjuda att göra utspelade sig en nyårafton för snart tio år sedan.
Jag blev bjuden hem till ett annat par på middag tillsammans med två andra par samt en singelkille. Paret skulle handla mat som vi sedan skulle vara med och dela på kostnaden för. Varje person skulle sedan ta med vad de ville dricka. Jag kände att detta var okej då det skulle handla om någon hundralapp (jag var ca 18-19 år och bodde fortfarande hemma- tror till och med att jag hade en termin kvar på gymnasiet, de andra var lite äldre än mig och hade fasta jobb).
När jag kommer till denna middag så har paret lagat någon kötträtt (jag kan ingenting om kött då jag är vegetarian), som serverades med potatisgratäng och grönsaker. Jag fick quornfileér (kostar ca 30:- för en förpackning). Till förrätt fick vi någon röra och vitlöksbröd och till efterrätt glass. 
Jag är ingen stor alkoholkonsument så jag drack läsk samt någon cider som jag tagit med. Paret bjöd frikostigt på både öl, snapps till maten och olika spritsorter samt groggvirke såsom redbull och någon kaffeaktig dryck på burk.
Festen var allt annat än rolig och slutade med att de andra var dyngfulla (vilket jag tycker är lite otrevligt), ett av paren bröt sin förlovning och det andra paret bråkade. Jag satt och försökte få tag i en taxi i väldigt många timmar medan singelkillen försökte få med mig hem. Jag var så glad att det var över när jag äntligen kom därifrån.
Ett par dagar senare ringde tjejen från paret jag vart hos och bad mig sätta in pengar till dem då det började bli skralt på kontot (flera år senare visade det sig att de hade stora ekonomiska problem ala lyxfällan). Absolut inga problem för mig, det var överenskommelsen  Det sved dock lite i studiebidraget då det visade sig att de helt plötsligt ville ha 500:- för kalaset. 
Såhär i efterhand när jag tänker på det så skulle det innebära att denna middag kostade 4000:- för 8 personer! Med tanke på vad vi åt så kan det inte stämma, antingen så var det alkoholen som var väldigt dyr eller så gjorde de sig helt enkelt en liten hacka på detta firande!


Tack för att just du tittade in ♥♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

♥ Tack för att ni kommenterar!Jag tittar alltid tillbaka hos er när ni lämnat en kommentar!
♥ Ni får gärna tipsa om tävlingar.
♥ Tipsa gärna om er blogg, jag vill alltid hitta nya bloggar att följa.
♥ Lägg till mig på Bloglovin så missar ni inget.
♥ Vill ni nå mig via mail så gör ni det på johanna_bloggar@hotmail.com