måndag 31 december 2012

Uppdatering sjukstugan

Att man många gånger blir sjukare i vuxen ålder än när man är barn fick jag erfara redan för ett par år sedan då jag fick öroninflammation och inte visste vart jag skulle ta vägen. Nu är jag där igen.
Jag besökte läkaren i fredags (pga sjukintyg). Jag tänkte länge att jag skulle gå och jobba på lördagen, att sedan detta sjukdomstillstånd skulle försvinna till på onsdag då jag ska jobba igen. Men så beställde jag den där läkartiden iallafall. 
När jag väntade på att klockan skulle gå så kände jag efter inte bara en utan säkert tio gånger om jag verkligen var sjuk. Kanske överdrev jag? Kanske var det inte så farligt, bara lite förkyld. Sån är jag. 

(Jag kommer ihåg en vardagsmorgon för sisådär 10-15 år sedan när jag skulle och göra simprov med skolan. Jag kände mig lite hängig men skulle promt åka ändå. Tills jag fick en termometer i munnen som visade 40 grader. Då var det bara att gå och lägga sig med det tunga huvudet och den rinnande näsan igen.)

När jag kom ner (sambon körde mig eftersom jag var ganska matt i kroppen) så kände jag mig fortfarande fånig i väntrummet och tänkte att det säkert inte va något. 
Så tittade läkaren en snabbis i halsen (typ 3 sek), i örat och klämde lite på halsen efter att jag väst fram (kunde verkligen inte prata) att det var något med halsen och upp mot öronen.
Dommen löd;
Öroninflammation, halsinfektion samt stämbandskatarr.
Ordination;
Vila, penicillin och sjukskrivning.

Jag tror att jag fick träffa världens bästa läkare. Innan jag skulle gå stannande hon upp och sa åt mig att jag bör stanna hemma under den sjukskrivning hon rekommenderat. Att jag har ett alldeles för fysiskt krävande jobb för att vara sjuk och gravid. Att jag behöver vila kroppen.

Och så blev det. Jag träffade den första människan som såg hur sliten jag faktiskt blivit. Den första människan som gav mig tillåtelse att känna så. Den första människan som visat empati och respekt för att jag faktiskt är gravid. Det gav mig frihet att faktiskt börja känna att jag också har rätt att vila min kroppshydda.
Tack för det doktorn.
Tack för att just du tittade in ♥♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

♥ Tack för att ni kommenterar!Jag tittar alltid tillbaka hos er när ni lämnat en kommentar!
♥ Ni får gärna tipsa om tävlingar.
♥ Tipsa gärna om er blogg, jag vill alltid hitta nya bloggar att följa.
♥ Lägg till mig på Bloglovin så missar ni inget.
♥ Vill ni nå mig via mail så gör ni det på johanna_bloggar@hotmail.com