tisdag 1 maj 2012

Vinstskatt på bloggtävlingar

Jag är extremt snurrig i huvudet just nu. Sitter med min deklaration och funderar över det här med vinstskatt. Då menar jag förstås det här med bloggtävlingar och vinstskatt. Jag fattar inte hur det ska deklareras, om det ska deklareras.
Hur deklarerar ni detta? 
Så som jag uppfattat det så beskattar man inte tex lottovinst där slumpen avgjort om man vunnit. Det är många som anordnat bloggtävlingar som dragit lott när de tagit fram sin vinnare. Det är väldigt sällan det handlar om att man vinner för att man gjort något speciellt.
Då kommer vi till det där med lottdragning/random, det måste man tydligen ha tillstånd till att få hålla. I ett lotteri alltså...Hur många har det?
Vidare så läser jag att det man vinner ska vara värt 1300:- för att beskattas, är det en summa av allt det man vunnit eller måste varje enskild sak uppnå den summan för att det ska bli tal om att skatta?
Vidare så räknas detta som inkomst och då ska det företag man vunnit hos skicka in papper om inkomst samt betala arbetsgivaravgift på detta...Då borde man rimligtvis ha fått hem ett sådant papper om inkomstuppgifter.
Det finns verkligen ingen information alls om detta någonstans. 
Är det bara jag som är som ett frågetecken kring detta?
Nu har ju inte jag vunnit något direkt gigantiskt men om man summerar ihop en tröja här, en hudkräm där och en leksak så drar det snabbt iväg och när den magiska gränsen av 1300:-
Logotyp: Skatteverket - Vår vision är ett samhälle där alla vill göra rätt för sig
Tack för att just du tittade in ♥♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

♥ Tack för att ni kommenterar!Jag tittar alltid tillbaka hos er när ni lämnat en kommentar!
♥ Ni får gärna tipsa om tävlingar.
♥ Tipsa gärna om er blogg, jag vill alltid hitta nya bloggar att följa.
♥ Lägg till mig på Bloglovin så missar ni inget.
♥ Vill ni nå mig via mail så gör ni det på johanna_bloggar@hotmail.com