fredag 8 januari 2010

Ta vara på dagen







Vaknade tidigt och begav oss till frukostmatsalen.
Det serverades torrt bröd men en mycket färsk munk som jag glatt tröck i mig.
Sedan drog vi på oss kläderna, jag hade turligt nog linne,t-shirt, underställ, jeans, tjocktröja, termobyxor, lång täckjacka, halsduk, mössa, vantar och varma uggs med mig. För satan vad det var kallt ute!

Vi promenerade till Karlsbron, som tyvärr höll på att renoveras på ena sidan men var vacker ändå. Sedan begav vi oss uppför en jättelång backe till Prag borgen där vi gick runt en stund och tittade på de vackra byggnaderna och utsikten från muren.
Gick vidare bort från turiststråket en stund och hamnade i en mycket smal gränd. Medeltidskänsla.

Fortsatte sedan att gå uppför en ännu högre backe för att komma till utkikstornet, klättrade uppför tornet och när det bara var en liten bit kvar så lurade kärleken mig och sa att vi hade hälften kavr. Då ville jag vända. Svindeln hade verkligen sättit in och jag viste inte om jag skulle skratta eller gråta när hela tornet rörde sig i vinden.
Men utsikten var vacker!

Gick ner för berget och såg linbanan som gick uppför den, gick ner till ö delen som bildades vid Pragbron och tittade på John Lennon wall och även på ett vattenhjul där tydligen många förlovar sig och sätter ett hänglås med sina namn på. Förstår det för det var en vacker plats.

Åt på Mc donald´s och gick sedan tillbaka över Karlsbron för att besöka sexmuseum. Inte mycket att se vill jag lova. Fast lite intressant med sexleksaker från förr.
Tog en kaffe och väntade på att det speciella klockspelet på stadens torg skulle sätta igång. Det var ett skelett som ringde i en klocka för att locka fram döden, eller något sådant, sen kom Jesus (?) och stoppade den. Och när det var över applåderade alla som stod och tittade.

Vi gick tillbaka till hotellet och vilade en stund och gick sedan ut igen. Vandrade runt lite innan vi satte oss på en pizzeria och åt.

Nämde jag förresten att vårat hotellrum har en glasvägg in till duschen så om man ligger i sängen kan man titta på den som duschar eller sitter på toa...
Intressant arkitektur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

♥ Tack för att ni kommenterar!Jag tittar alltid tillbaka hos er när ni lämnat en kommentar!
♥ Ni får gärna tipsa om tävlingar.
♥ Tipsa gärna om er blogg, jag vill alltid hitta nya bloggar att följa.
♥ Lägg till mig på Bloglovin så missar ni inget.
♥ Vill ni nå mig via mail så gör ni det på johanna_bloggar@hotmail.com