lördag 16 februari 2013

Tips på packlista till bb

Om man googlar runt lite så finns en hel del tips på packlistor inför förlossningen och bb tiden.
Jag hade min packlista från förra gången sparad i datorn och när jag började titta på den så såg jag flera saker att stryka så nu ser min lista ut såhär med kommentarer;

Till bebisen: 
Mössor 
Den mössa man får på förlossningen blir lätt blodig eller smutsig och det kan vara roligare utan den obligatoriska pampersmössan på alla foton.
Kläder 
Kanske lite roligare med egna kläder än de urtvättade sjukhuskläderna.
Snuttefilt 
Mysigt med en egen filt som mamma och pappa sovit med så bebisen känner igen doften.
Overall
Vi får barn i mars och då får inte overallen glömmas!
Bilbarnstolen (med tillbehör) 
För transport hem. Förra gången valde vi att lämna bilstolen hemma när vi åkte och sedan åkte sambon hem och hämtade den innan vi åkte hem.

Till mig ;

Underkläder 
Bekväma underkläder behövs, gärna flera par då man aldrig vet vad som händer. Det finns dock nättrosor att låna om man vill det.
Strumpor 
Kan bli kallt om fötterna såklart och man vill gärna ha strumpor på sig när man åker hem.
Amningsinlägg 
Vill man/kan man amma är det väldigt praktiskt att slippa läckage.
Amningsbh 
Det är svårt att i förväg veta vilken storlek man kommer dra, men jag har med en iallafall samt ett amningslinne.
Mjölkuppsamlaren 
En av de saker jag inte har ännu men som jag ska införskaffa. Har läst att det kan vara bra om mjölken rinner från brösten.
Tofflor 
Främst till bb tiden kanske då man inte vill gå barfota på golvet.
Bindor 
Finns på förlossningen och bb men det kan vara bra att ha med sig reserv om det inte skulle finnas.
Kläder (mysbyxor + stor tröja) 
De flesta varken kan eller vill dra på sig tajta jeans efter förlossningen och då är det bekväma kläder som gäller.
Morgonrock 
Jag är tveksam, men det kan vara skönt om man blir kvar på b.b, fast jag tror mest det tar plats i packningen.
Badkläder(?)   
När skulle jag använda badkläder?


Till maken/sambon/frun 
Ombyte (underkläderr, strumpor, mysbyxor, t-shirt) 
Kanske främst till b.b tiden, men blir sambon kladdig så är det såklart skönt att kunna byta om. 
Snacks och dricka 
På vår förlossning fick sambon typ en macka och nyponsoppa, men det kan såklart vara bra att ha med sig saker att stoppa i munnen för att fylla på energiförrådet. Den som är med bör vara på topp!
Linser / glasögon 
Inget min sambo använder.
Tofflor 
Vill man inte gå omkring i strumpfötterna så är tofflor bra att ha med sig. Speciellt när man får barn på vintern och kommer i vinterkängor.
Badshorts 
Här ska inte badas så då behövs inga badshorts.


Hygien: 
Tandkräm + Tandborste (för oss båda!) 
Schampo + Balsam + tvål + deo (oparfymerat) 
Hudcreme 
Lypsyl 
Hårborste 
Keps / Banadna 
Mjukt toapapper 
Allt detta behövs pga den personliga hygienen. Vem vill stinka apa ur tex munnen eller bli andas på av en peppande sambo som ätit lök...


Annat: 
Vattenflaska och dricka
Mycket bra att ha då det är enklare att dricka ur en flaska om man tex ligger. Kan vara bra med läsk också för att få extra energi om man inte är så sugen på att äta. 
Dextrosol 
All energi är bra. Om detta skulle hjälpa är dock tveksamt, men det får nog följa med.
Godis & frukt Smörgåsar 
Jag var inte sugen på att äta något alls förra gången, men detta får följa med till sambon (kanske inte smörgås dock)
Tidningar och Böcker 
NÄR ska man hinna läsa???
Id-handling + journal 
Ett måste, de SKA vara med.
Parkeringspengar 
Hos oss är det gratis att parkera under förlossningen, men så fort man åker upp till bb så måste man flytta bilen och då är det bra om man har med pengar ifall automaterna inte tar kort. Ofta kan man köpa flerdagarskort på sjukhuset.
Vanligkamera/Video/digitalkamera 
De flesta vill såklart dokumentera sin ögonsten så det gäller att inte glömma kameran hemma.
Laddare och Mobiltelefon 
På förlossningen fick vi inte använda mobil, men på bb var det fritt fram.
Vetekudde 
Kan kanske vara skönt med värme under förlossningen, men jag skippar det.
Massageredskap 
Finns oftast att låna på förlossningen, men då jag tyckte de var guld värda har vi köpt egna som kommer följa med!
Egen kudde 
Onödigt att släpa med.
CD-spelare + skivor 
Jag har inget behov av att lyssna på musik.
Bok att skriva i om förlossningsförloppet + penna 
Kan vara bra då vår upplevelse var att det inte var så mycket som stämde i vår journal. Att då kunna gå tillbaka till faktiska anteckningar kan vara skönt om minnet sviker lite.
Dator med filmer
NÄR ska man hinna titta på film???

Tack för att just du tittade in ♥♥

1 kommentar:

  1. Det finns såå många olika om man googlar, men den där kändes ju rätt vettig om man tar bort vissa saker som du gjort. Men, det får man att tänka på att det blir en rätt stor väska ändå men då jag tänker efter hade vi nog ganska mycket packning då vi åkte hem från BB med Saga :)

    SvaraRadera

♥ Tack för att ni kommenterar!Jag tittar alltid tillbaka hos er när ni lämnat en kommentar!
♥ Ni får gärna tipsa om tävlingar.
♥ Tipsa gärna om er blogg, jag vill alltid hitta nya bloggar att följa.
♥ Lägg till mig på Bloglovin så missar ni inget.
♥ Vill ni nå mig via mail så gör ni det på johanna_bloggar@hotmail.com