onsdag 6 februari 2013

Något som gör mig arg och upprörd

Tänkte berätta om något som gör mig både arg och upprörd. 
Det är när bloggare gör reklam för smslån via inlägg som de själva tjänar pengar på. Att de dessutom får det att låta som något bra och smart gör mig uppriktigt arg. 
Varför? 
Det finns inget gott med smslån alls till att börja med, det försätter snarare låntagaren i en ond cirkel. Räntorna är ofta väldigt höga om man ser till det finstilta och även fast det säger räntefritt så tillkommer ofta andra avgifter. Dessutom ska dessa lån oftast betalas tillbaka väldigt snabbt.
Har man en ekonomisk kris så finns det bättre alternativ som att vända sig till sin vanliga bank, ringa de bolag som man riskerar att bli sen med sin betalning till osv. Vill man köpa något men inte har pengar till det- låt bli att handla. Handlar det om att man inte har pengar till tex mat så sitter man antagligen i en situation där man behöver hjälp på helt annan nivå och då är det socialen, kyrkan eller någon hjälporganisation man kontaktar.

Anledningen till att jag ens bryr mig om detta är för att jag själv råkade ut för ett bedrägeri (som jag skrev om här) där jag fick lära mig hur sårbar man faktiskt är för denna typ av företag. 
Nu gick det bra för mig den gången men så fort jag läser om denna typ av bedrägeri i tidningen får jag en knut i magen och oroar mig för att bli utsatt igen.

Hur det kan få finnas bolag som så lättvindigt lånar ut pengar till folk utan att ta reda på vem det är de faktiskt betalar ut pengar till är fruktansvärt. Och för mig finns det bara ett ord -oseriöst.
Tack för att just du tittade in ♥♥

1 kommentar:

  1. Usch och fy säger jag bara om din berättelse (vad skönt att det ändå gick bra), och jag håller verkligen med dig angående smslån.

    Nu önskar jag dig en trevlig torsdag, kram!

    SvaraRadera

♥ Tack för att ni kommenterar!Jag tittar alltid tillbaka hos er när ni lämnat en kommentar!
♥ Ni får gärna tipsa om tävlingar.
♥ Tipsa gärna om er blogg, jag vill alltid hitta nya bloggar att följa.
♥ Lägg till mig på Bloglovin så missar ni inget.
♥ Vill ni nå mig via mail så gör ni det på johanna_bloggar@hotmail.com