fredag 4 maj 2012

London till fots del 1


Jag tycker verkligen illa om att gå för motionerandets skull. Men annat är det när vi reser. Jag vill se och uppleva så mycket som det bara går. Det görs enligt mig bäst till fots.
En bra guidebok samt en detaljerad karta är att rekommendera då de flesta man frågar om vägen svarar att man ska ta bussen istället.
Första gången jag var i London och skulle gå till Camden tittade folk på mig som att jag var knäpp och de hade ingen aning om hur de skulle förklara vägen.
Nåväl, det jag tycker att man ska gå och se är de vanliga platserna;

Speakers Corner - Hyde Park i London

Speakers Corner ligger i nordöstra hörnet av Hyde Park I London. Enligt en lag från år 1872 får man samla en åhörarskara och tala om nästan vilket ämne som helst. Det hela går helt enkelt till som så att vem som helst kan oannonserat gå upp i podiumet och börja tala om vad som faller honom in. Undantaget är att man inte får häckla den brittiska kungafamiljen och man får heller inte prata om att största den (numera) demokratiskt valda brittiska regeringen. Allt sedan dess har det här hörnet i Hyde Park varit den etablerade platsen för blivande talare och ett otal excentriker. Talare vars åsikter är så pass radikala eller kontroversiella att det inte får utrymme i media, har här ett forum att uttrycka sig i. Under tidens gång har också ett antal kända talare spridit sitt budskap i Hyde Park; bland dem Vladimir Lenin, Karl Marx, George Orwell och William Morris. 

Det är väl värt att stanna upp på söndagspromenaden och lyssna en stund. Talare från politiska ytterhetsgrupper och enmanspartier avslöjar sina planer för att förbättra mänskligheten medan åhörarna häcklar dem utan någon förskoning. En tragikomisk underhållande fars som på något vis känns ganska brittisk. Varje söndag kan du njuta av detta spektakel. Flera andra parker har i London har numera liknande talartribuner och fenomenet Speakers Corner har idag spritt sig till ett flertal andra länder i världen, däribland Canada, Holland och Singapore. 
Buckingham palace.



Tack för att just du tittade in ♥♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

♥ Tack för att ni kommenterar!Jag tittar alltid tillbaka hos er när ni lämnat en kommentar!
♥ Ni får gärna tipsa om tävlingar.
♥ Tipsa gärna om er blogg, jag vill alltid hitta nya bloggar att följa.
♥ Lägg till mig på Bloglovin så missar ni inget.
♥ Vill ni nå mig via mail så gör ni det på johanna_bloggar@hotmail.com