På aftonbladet.se kan man läsa om hur en 27 årig kvinna fått sitt hår förstört på en salong i Nottingham.
Hon hade gjort slut på ett förhållande och ville bli blondin. För blondiner har ju roligare...Eller?
Efter elva (!!!) timmar hos frisören och efter fem misslyckade blekningar så var håret naturligtvis sprött. Som toppen på det hela så hade håret också fått en ful färg.
Kvinnan tog hjälp av en advokat och stämde salongen som sedan fick betala 58.000:- i skadestånd till kvinnan.
Se bilder och läs artikeln HÄR.
Visste ni att man kan reklamera frisörbehandlingar om man inte kommer överens med frisören att något inte blev som man bestämt?
Om man är missnöjd med den behandling man gjort hos sin frisör så kan man börja med att fundera på varför det blev så.
Kommunikation är a och o när det kommer till frisörbesök. Var noggran när du som kund förklarar för frisören hur du vill ha det. Om du är osäker på om frisören förstått dig, försäkra dig om att ni är på samma spår.
Som ett exempel så hade jag en kund en gång som hade med sig A4 foton på sig själv där jag klart och tydligt kunde se hur hennes frisyr såg ut från alla vinklar. Här kunde jag helt enkelt inte missa hur hon ville ha det.
Om du är missnöjd så är det frisören som gjort jobbet du ska kontakta. Du kan inte räkna med att det bara är att få pengarna tillbaka, frisören får göra om jobbet (gratis) så att du blir en nöjd kund.
Om ni inte kan komma överens här och frisören inte vill hjälpa dig som kund så kan du vända dig till ARN (allmänna reklamationsnämnden).
När du kommit så långt så är det ord mot ord och du som kund måste kunna bevisa att frisören gjort fel.
Man kan även ta kontakt med frisörföretagarna, de skickar då ut en oberoende frisör som tittar på jobbet och bedömmer om behandlingen har utförts korrekt.
Även om man som kund kan uppfatta att det är något som är fel på tex en klippning och att man haft att göra med en dålig frisör så är det inte alls säker att det är något fel på jobbet som mycket väl kan vara utfört efter läroboken.
Saker att tänka på;
- Säger du till din frisör att denne får fria händer så är det fria händer. Har du hår ner till midjan och går därifrån med page så kan du helt enkelt inte klaga. Såvida inte själva klippningen är dåligt utför.
- Det bästa är att ta med en bild på hur du vill ha din frisyr. Utifrån denne kan du ock frisören komma överens om det är möjligt att genomföra.
- Om du visat en bild på tex ett askblont hår och frisören säger att detta är genomförbart och sedan ger dig en guldig ton så ska du klaga. Här har frisören gjort fel.
- När man gör slingor (både i hätta men framförallt i folie) så kommer inte färgen ända ner i botten. Efter en sådan behandling har man alltid en liten "utväxt" på några millimeter. Så när du ber din frisör göra slingor på tex en utväxt så kan du sedan inte klaga på att du fortfarande har en utväxt när du går därifrån.
- När jag arbetade som frisör var jag galet noga med att fråga exakt hur mycket jag skulle klippa. Jag visade alltid vad jag menade med tex 3 cm för att se att jag och kunden hade samma 3 cm (för vissa är 3 cm i själva verket 5cm eller mer). Jag hade många långhåriga kunder som gick till mig just av den anledningen. Så se till att din frisör förstår hur mycket du vill klippa. Akta dig för att säga "ta det slitna" då detta kan sluta med mååånga fler cm än du tänkt dig.
- Var noggran när du väljer frisör och ta reda på om denne har gesällbrev. Det finns många många som kallar sig för frisörer fast de är självlära/har gått en av alla de kurser som finns. Kolla också så att salongen du besöker är medlem hos frisörföretagarna, det visar att salongen står för kvalite. Om en salong klipper för tex 100:- så skulle jag avråda då det inte finns någon seriös frisör som kan överleva på den inkomsten.
Tänk på att frisöryrket är ett hantverk och alla frisörer har sitt sätt och sin stil att klippa på. Det är nästintill omöjligt att klippa exakt som en annan frisör.
Frisörer är inga maskiner- de är människor.
ny tävling hos mig..
SvaraRaderahttp://ikoketmedchanette.blogg.se/2011/september/vinn-parlstrossel-boxar-har.html
Men jisses!! G'ller att välja frisör med omsorg ;)
SvaraRadera